Terug
Gepubliceerd op 23/06/2021

2021_GR_00120 - Aanvullend politiereglement - Lembeek centrum - Herschikken parkeerplaatsen - Goedkeuring

Gemeenteraad
di 25/05/2021 - 20:00 Virtueel
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bertrand Demiddeleer, voorzitter; Marc Snoeck, ; Peggy Massien, ; Christophe Merckx, ; Johan Servé, ; Pieter Busselot, ; Anne Mattot, ; Hedwig Van Rossem, ; Marc Picalausa, ; Mark Demesmaeker, ; Wim Demuylder, ; Marc Sluys, ; Nelly Lanis, ; Dirk Van Heymbeeck, ; Brigitte Moyson, ; Rogier Lindemans, ; Richard Severijns, ; Sven Pletincx, ; Amber Magnus, ; André Gorgon, ; Anke Matthys, ; Arno Pirolo, ; Benjamin Swalens, ; Bram Vandenbroecke, ; Eva Demesmaeker, ; Jeroen Hofmans, ; Louis Van Dionant, ; Marijke Ceunen, ; Pascal Saenen, ; Yves Demanet, ; Valerie Hamelryck, ; Eunice Yahuma, ; Jan De Winne, Algemeen directeur

Afwezig

Dieuwertje Poté,

Secretaris

Jan De Winne, Algemeen directeur

Voorzitter

Bertrand Demiddeleer, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00120 - Aanvullend politiereglement - Lembeek centrum - Herschikken parkeerplaatsen - Goedkeuring
Goedgekeurd

Aanwezig

Bertrand Demiddeleer, Marc Snoeck, Peggy Massien, Christophe Merckx, Johan Servé, Pieter Busselot, Anne Mattot, Hedwig Van Rossem, Marc Picalausa, Mark Demesmaeker, Wim Demuylder, Marc Sluys, Nelly Lanis, Dirk Van Heymbeeck, Brigitte Moyson, Rogier Lindemans, Richard Severijns, Sven Pletincx, Amber Magnus, André Gorgon, Anke Matthys, Arno Pirolo, Benjamin Swalens, Bram Vandenbroecke, Eva Demesmaeker, Jeroen Hofmans, Louis Van Dionant, Marijke Ceunen, Pascal Saenen, Yves Demanet, Valerie Hamelryck, Eunice Yahuma, Jan De Winne
Stemmen voor 18
Peggy Massien, Anne Mattot, Christophe Merckx, Pieter Busselot, Marc Picalausa, Hedwig Van Rossem, Johan Servé, Richard Severijns, Marc Snoeck, Amber Magnus, Anke Matthys, Arno Pirolo, Bram Vandenbroecke, Louis Van Dionant, Marijke Ceunen, Valerie Hamelryck, Eunice Yahuma, Bertrand Demiddeleer
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 14
Mark Demesmaeker, Wim Demuylder, Dirk Van Heymbeeck, Nelly Lanis, Rogier Lindemans, Brigitte Moyson, Marc Sluys, Sven Pletincx, André Gorgon, Benjamin Swalens, Eva Demesmaeker, Jeroen Hofmans, Pascal Saenen, Yves Demanet
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2021_GR_00120 - Aanvullend politiereglement - Lembeek centrum - Herschikken parkeerplaatsen - Goedkeuring 2021_GR_00120 - Aanvullend politiereglement - Lembeek centrum - Herschikken parkeerplaatsen - Goedkeuring

Motivering

Advies en motivering

1. Verhinderen dat geparkeerd wordt op plaatsen waar dit niet wenselijk is.

Er zijn een aantal mogelijke oplossingen:

  1. Overal waar parkeren ongewenst is borden E1 (parkeerverbod) plaatsen. Dit zou zorgen aan een wildgroei van parkeerborden.
  2. Woonerfstatuut.  Aangezien deze straten niet allemaal ingericht zijn aan de eisen die aan een woonerf gesteld worden, de straat ook een verbindende functie heeft en de bus door bepaalde straten rijdt is dit niet aangewezen.
  3.  Parkeervrije zone.  Dit houdt in dat er alleen mag geparkeerd worden waar dit expliciet is toegelaten. Iedereen die op andere plaatsen parkeert is dan in overtreding. Dit heeft als gevolg dat alle parkeerplaatsen binnen de zone dan moeten aangeduid worden. Dit heeft ook tot gevolg in dat alle borden met parkeerverbod in de zone kunnen/moeten weggenomen worden. In de praktijk zou er echter niets veranderen.

Er kan gewerkt worden met  een parkeervrije zone.  De problemen doen zich echter vooral voor op het Claesplein. Aangezien we voorstellen om dit plein te herschikken (zie verder), kan overwogen worden om dit nog even uit te stellen en afhankelijk te maken van een evaluatie van de gevolgen van de herschikking van het Claesplein. Door de nieuwe indeling wordt er verwacht dat het ongewenst parkeren hier tot het verleden behoort.

2. Herschikking Claesplein 

Om plaats te maken voor beleving wordt het Claesplein best heringericht.  We kunnen hier verwijzen naar het bijgevoegde plan. 

Het opsplitsen in een zomer- en winterregime kan technisch gezien zonder al te veel moeilijkheden. De huidige parkeerplaatsen die ingenomen worden tussen de Stationsstraat en de Fonteinstraat kunnen in de winter als parkeerplaats gebruikt worden en in de zomer als belevingsruimte. Zo een omschakeling zorgt altijd voor verwarring in de eerste weken van de omschakeling. Wij  adviseren dan ook om dit niet op te splitsen.
Het Claesplein is in deze opstelling niet meer toegankelijk voor het verkeer vanaf de Stationsstraat. Wij adviseren dan ook hier een verkeersbord C3 te plaatsen. Omdat een uitzondering voor fietsers en bromfietsers klasse A aangewezen is, kan dit verkeersbord het best aangevuld worden met een verkeersbord M3.  

De draaicirkels ter hoogte van de Bloemenhoek zijn dezelfde als de feitelijke situatie nu. Bij de afsluiting aan deze plaats (t.h.v. het kruispunt met de Fonteinstraat) en de Stationsstraat zal niet gewerkt worden met een bloembak maar eventueel wel met een al dan niet overrijdbare wegneembare paaltjes. Dit aanvullend politiereglement doet geen uitspraak over de concrete invulling van het plein en de grootte van de terrassen. Om aan de bemerkingen van de brandweer maximaal tegemoet te komen is het niet aangewezen dat de Bloemenhoek een vaste constructie plaatst.

3. Parkeerregeling op het Stevens-de-Waelplein

Op het Stevens-de-Waelplein kunnen er 2 bijkomende plaatsen bijgemaakt worden. Wij stellen voor om  parkeerplaatsen langs de zijde van de kerk bij te plaatsen. We kunnen verwijzen naar het bijgevoegde plannetje. De nieuwe parkeerplaatsen worden duidelijk gesignaleerd met een volle omranding. Ook de reeds bestaande plaatsen zullen een volledige omranding krijgen.

4. Parkeerregeling Stationsstraat

We zien  een mogelijkheid om in de Stationsstraat  tussen de Stokerijstraat en het station een beperkt aantal parkeerplaatsen te creëren, meer bepaald  ter hoogte van nr. 25 langs de zijde met de onpare huisnummers  (3 parkeerplaatsen) en  ter hoogte van huisnummer 28 ( eveneens een 3-tal plaatsen) langs de zijde met de pare huisnummers. Wij stellen dan ook voor om deze aan te brengen.

5. Weerstandsstraat

In de Weerstandsstraat is het aangewezen om de proefopstelling (huidige situatie) definitief te maken.

6. Parkeerregimes

In het centrum van Lembeek opteren we voor onbeperkt parkeren. Ten behoeve van de handel kunnen er een aantal parkeerplaatsen voor kort parkeren ingesteld worden (shop en go plaatsen).

We stellen voor om deze aan te brengen op het Claesplein t.h.v. de parkeerplaatsen ter hoogte van huisnummers 16 (1 plaats)  en 10 (2 plaatsen). Deze plaatsen kunnen best van maandag tot zaterdag voorbehouden worden voor kortparkeren (max. 30 minuten).

Juridische gronden

- Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer.
- Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
- Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens.
- Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

- Beslissing college van burgemeester en schepenen van 30 april 2021.  

Aanleiding en doel

De politie heeft in Lembeek centrum nu soms problemen om op te treden tegen mensen die geparkeerd staan op plaatsen waar het niet de bedoeling is dat ze parkeren, maar waar dit volgens het verkeersreglement mag, of waar dit niet geheel duidelijk is.  Daarnaast is het aangewezen om het parkeren op het Claesplein te herschikken en om  in een aantal omliggende straten het parkeren vast te leggen.

Deze nota is het resultaat van een overleg tussen de stedelijke administratie, het beleid, de lokale politie, de Lembeekse middenstand en een burgerbevraging (met focus op kinderen).

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het Claesplein wordt heringericht overeenkomstig voorliggend plan.

In de Stationsstraat wordt ter hoogte van het Claesplein een verkeersbord C3 met onderbord M3 voorzien van pictogram fiets en bromfiets klasse A geplaatst.

De signalisatie betreffende het eenrichtingsverkeer ( F19 en C1 met M-borden) worden hier verwijderd. In de Stationsstraat wordt ter hoogte van het kruispunt van de Stokerijstraat een verkeersbord F45 geplaatst. 

Artikel 2

Op het Claesplein worden er ter hoogte van huisnummer 16 1 parkeerplaats en ter hoogte van huisnummer 10 2 parkeerplaatsen voor kortparkeren voorbehouden.

Deze kortparkeerplaatsen woorden voorzien van een verkeersbord E9b  voorzien van een onderbord maximum 30 minuten van maandag tot zaterdag van 9 tot 18 uur  t.h.v. huisnummer 16 (met beginaanduiding en een afstandsbepaling van 6 meter) en van verkeersborden E9b voorzien van een onderbord maximum 30 minuten van maandag tot zaterdag van 9 tot 18 uur aan de kop van de voorziene parkeerplaatsen ter hoogte van huisnummer 10.  

Artikel 3

In de Stationsstraat worden er ter hoogte van nr. 25 langs de zijde met de onpare huisnummers  3 parkeerplaatsen aangebracht, ter hoogte van huisnummer 28 worden er een 3-tal plaatsen langs de zijde met de pare huisnummers aangebracht.

Deze maatregel zal gesignaleerd worden door het aanbrengen van verkeersborden E9b met begin aanduiding waar het parkeren toegelaten is en van een verkeersbord E1 met beginaanduiding waar het parkeren verboden is.

Artikel 4

Op het Stevens-de-Waelplein worden 2 extra parkeerplaatsen aangebracht ter hoogte van de kerk (cfr. bijgevoegd plan)

Artikel 5

Op het Claesplein wordt 1 plaats (12-tal  meter) voor laden en lossen voorzien, zoals aangebracht op plan. Hiertoe worden op deze plaats verkeersborden E9 geplaatst met onderbord max 30 minuten.  

Artikel 6

Een afschrift van dit aanvullend politiereglement zal worden overgemaakt aan de bevoegde instanties en zal ter kennis worden gegeven aan de gouverneur. Daarnaast wordt voorzien in de voorgeschreven bekendmaking.