Een verzoekschrift werd gericht aan de gemeenteraad van Halle met motivering ter duiding van een dertigjarig niet-gebruik van twee gemeentewegen door het publiek. Het betreft voetweg nr. 47 en een restant van voetweg nr. 68 zoals opgenomen in de atlas der buurtwegen.
Op grond van het verzoekschrift stelde de gemeenteraad van Halle in zitting van 24 november 2020 het dertigjarig niet-gebruik vast van deze twee voetwegen.
De gemeenteraad besloot om op basis van deze vaststelling een formele procedure op te starten waarbij de wenselijkheid van een eventuele opheffing of verplaatsing wordt behandeld, rekening houdend met de doelstellingen en principes van het decreet houdende de gemeentewegen.
Het dossier tot opheffing van deze twee voetwegen met alle nodige stukken wordt ter voorlopige vaststelling voorgelegd aan de gemeenteraad.
Beide gemeentewegen zijn gelegen binnen de ontwerpzone van het Provinciaal Ruimtelijk Uitvoeringsplan Lembeek-Noord (PRUP), definitief vastgesteld door de provincie Vlaams-Brabant op 23 juni 2020. Het betreft de voetweg nr. 47 en een restant van voetweg nr. 68 zoals opgenomen in de atlas der buurtwegen. Voetweg nr. 47 is eveneens gedeeltelijk gelegen binnen het Bijzonder Plan van Aanleg (BPA) nr. 36 ‘Lembeek-Dorp’ goedgekeurd bij MB van 5 april 2005.
Voetweg nr. 47
Voetweg nr. 47 kent volgens de eerste weergave in de originele atlas der buurtwegen van Lembeek (opmaak circa 1841) zijn oorsprong aan het kruispunt tussen de Stokerijstraat en de Weerstandsstraat en lijkt richting het noorden dood te lopen aan de voormalige grens van de gemeente Lembeek (vóór de fusie).
Het gebied waarin het traject van de voetweg ligt is in het Gewestplan opgenomen als ‘industriegebied’, ‘natuurgebied’, ‘gebied voor ambachtelijke bedrijven & kmo's’ en ‘woongebied’.
Het traject is hedendaags opgenomen in twee verschillende bestemmingsplannen.
1) Het Provinciale Ruimtelijk Uitvoeringsplan ‘Lembeek-Noord’
Het noordelijk gedeelte van het traject is nu opgenomen in het Provinciale Ruimtelijk Uitvoeringsplan (PRUP) ‘Lembeek-Noord’ zoals goedgekeurd door de provincie Vlaams-Brabant op 23 juni 2020 en is hierin voor een klein deel bestemd als ‘regionaal bedrijventerrein’ en voor het grootste deel als ‘groen’.
De huidige indeling van de openbare wegenis is een gevolg van het BPA ‘Lembeek-Noord’ (1996) dat nu afgeschaft is ingevolge de goedkeuring van het PRUP (2020). Het BPA ‘Lembeek-Noord’ voorzag reeds in een ontsluiting van het trage verkeer door middel van de fietsverbinding (F35) tussen de Noorderstraat en de Weerstandsstraat. De fietsverbinding loopt parallel met het verdwenen tracé van voetweg nr. 47.
Het PRUP ‘Lembeek-Noord’ voorziet net zoals het voormalige BPA ‘Lembeek-Noord’ een uitweg voor traag verkeer langsheen de reeds bestaande fietsverbinding (F35).
2) Het Bijzonder Plan van Aanleg nr. 36 ‘Lembeek-Dorp’
Het zuidelijk gedeelte is opgenomen in het Bijzonder Plan van Aanleg (BPA) nr. 36 'Lembeek-Dorp' goedgekeurd bij MB van 5 april 2005. Als gevolg van dit BPA werd een gedeelte van het oorspronkelijke voetwegtraject ingedeeld bij de ‘zone voor koeren en hovingen’, ‘zone voor achteruitbouw’ en ‘zone voor openbare wegenis’ als vertakking van de Weerstandsstraat. Eveneens werd een ‘reservatiestrook voor ondergrondse nutsleidingen’ voorzien in het BPA in het oude traject van de voetweg.Het traject van voetweg nr. 47 heeft hedendaags geen functie meer mede als gevolg van reliëfwijzigingen en private afsluitingen op de getroffen percelen. De ontsluiting voor traag verkeer blijft behouden als zijnde de fietsverbinding richting de Weerstandsstraat. Het traject heeft bovendien ook geen plaats meer binnen het Bijzonder Plan van Aanleg nr. 36 Lembeek-Dorp daar de zone voor koeren en hovingen anders getroffen blijft door de publieke erfdienstbaarheid.
Voetweg nr. 68
De voetweg kende in het verleden reeds een gedeeltelijke verlegging (zie dossierstukken) waarbij een groot deel van het traject tegenaan de huidige Noorderstraat werd verlegd. Als gevolg van deze verlegging en met het verdwijnen van het private lot (zie extra bijlagen) waarvoor destijds nog een uitweg nodig was, raakte het niet verlegde tracé van voetweg nr. 68 al meer dan 30 jaar geleden in onbruik. Deze gedeeltelijke verlegging is tevens raadpleegbaar op de website van de Provincie Vlaams-Brabant en werd definitief goedgekeurd door de gemeenteraad van Halle op 3 januari 1874 en goedgekeurd door de bestendige deputatie op 18 februari 1874.http://docs.vl-brabant.be/gisdata/abw/HAL/Wijzigingen/Document/HAL_PW_071.jpg
Nu 146 jaar later is het niet verplaatste deel van de trage wegverbinding totaal onbruikbaar geworden aangezien het landschap reeds aanzienlijke reliëfwijzigingen onderging en verschillende private percelen voorzien werden van afsluitingen. Als gevolg van het BPA nr. 33 ‘Lembeek-Noord’ loopt een zijarm van de Noorderstraat dwars over het niet-verlegde deel van voetweg nr. 68.
Het gebied is in het Gewestplan opgenomen als industriegebied. De gronden waar het resterende gedeelte momenteel op rust zijn in het Provinciale Ruimtelijk Uitvoeringsplan ‘Lembeek-Noord’ opgenomen als zone voor gemengde regionale bedrijventerreinen.
Gronden welke gelegen zijn in gemengd regionaal bedrijventerrein volgens het PRUP ‘Lembeek-Noord’ zijn bestemd voor één van onderstaande hoofdactiviteiten:
Het resterende gedeelte van deze voetweg heeft in deze zone geen actuele functie.
Op vlak van verkeersveiligheid spreekt het voor zich dat te midden van industriegebied met op- en afgaand vrachtverkeer een trage weg voor een onveilige situatie zou zorgen.
Om te voldoen aan de ruimtelijke behoeften van verschillende maatschappelijke activiteiten legt het PRUP ‘Lembeek-Noord’ eveneens de voorwaarde op dat de minimale perceelsoppervlakte 5.000 m² moet zijn in gemengd regionaal bedrijventerrein. Indien de voetweg niet wordt opgeheven komen grote delen grond gelet op de voorschriften niet in aanmerking voor de bestemming die ze hebben gekregen volgens het PRUP Lembeek-Noord.
Besluit van de motivatie:
Gemeentewegen kunnen alleen worden opgeheven bij overheidsinitiatief en na een beslissing van de gemeenteraad. Er is steeds een uitdrukkelijke overheidsbeslissing tot opheffing van de openbare bestemming van de gemeenteweg vereist.
Om voorgaande redenen en omwille van de goede ruimtelijke ordening is een opheffing van beide voetwegen voldoende gemotiveerd in het kader van het algemeen belang. De verkeersveiligheid werd in acht genomen alsook de actuele functies van de voetwegen. Met de opheffing van de voetwegen wordt het mogelijk om de ruimtelijke visie ingevolge het PRUP ‘Lembeek-Noord’ en het BPA ‘Lembeek-Dorp’ te bewerkstelligen zonder de behoeften van toekomstige generaties in het gedrang te brengen. De ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten werden gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.
De opheffing van een gemeenteweg geeft aanleiding tot een meerwaardevergoeding van de eigenaar(s) van de grond(en) waarop de gemeenteweg gelegen is.
De waardevermeerdering welke bekomen wordt bij het opheffen van voetweg nr. 47 en het niet verplaatste deel van voetweg nr. 68 werd cfr. artikel 28 § 2 uit het decreet houdende de gemeentewegen geschat door een externe landmeter-expert.
Het schattingsverslag is toegevoegd aan de dossierbundel in bijlage.
Het schattingsverslag resulteert in een meerwaarde van € 60.000 welke aan de Stad moet worden vergoed door de eigenaar(s) van de percelen gekend onder volgende kadastrale gegevens:
Afdeling 1, Sectie E, perceelnummers:, 113b2, 113d2, 113e2, en 116a
Conclusie schattingsverslag:
Er werd bestudeerd of er voor de vermelde percelen in hun totaliteit al dan niet een verschil in waarde ontstaat door het verwijderen van de voetweg met nummer 68 die deze percelen doorkruist. De oppervlakte die de voetweg inneemt kan niet bebouwd worden. De residuele waardemethode wordt daartoe toegepast op twee scenario's: alle percelen zonder voetweg (= scenario 1) en alle percelen met voetweg (= scenario 2). Voor het scenario 1 wordt een marktwaarde bekomen van € 9.670.000 en voor het scenario 2 wordt een marktwaarde bekomen van € 9.670.000. Dit betekent dat er een meerwaarde ontstaat van € 60.000 door het opheffen van de voetweg nr. 68.
Onderstaande percelen zijn geen meerwaarde aan de Stad verschuldigd. Hieronder worden de conclusies weergegeven zoals opgenomen in de betreffende schattingsverslagen.
Afdeling 1, Sectie E, perceelnr. 113c2:
Conclusie schattingsverslag:
Het perceel bevat momenteel een industriegebouw bestaande uit 2 bouwlagen, silex beton gevels en een bebouwde oppervlakte van ongeveer. 21.600 m². Op het perceel zijn 2 parkings aanwezig met ongeveer 160 parkeerplaatsen. Een overig gedeelte van het perceel, gelegen aan de Noorderstraat is nog niet betrokken bij de industrie site en bevat momenteel voornamelijk bomen en struiken.
De aanwezigheid van de voetweg nr. 68 betekent dat op de oppervlaktes die deze voetweg innemen niet gebouwd kan worden. Op de overige oppervlaktes van dit perceel kan wel nog steeds gebouwd worden. Er kan altijd een diepte van ca. 100 m van de weg gegarandeerd worden, waardoor ook percelen van minimaal 5.000 m² mogelijk zijn. Wanneer de voetweg niet aanwezig is op het perceel is het perceel bijgevolg ook bebouwbaar. Beide scenario's hebben hetzelfde eindresultaat en dit betekent ook dat beide scenario's een waardeverschil van € 0 hebben zodat geen meerwaarde ontstaat overeenkomstig het decreet gemeentewegen.
Afdeling 1, Sectie E, perceelnr. 113f2:
Conclusie schattingsverslag:
Het perceel wordt voor het grootste gedeelte ingenomen door de openbare weg Noorderstraat. Dit betekent dat er niet gebouwd kan worden op dit perceel. Het verwijderen van de voetweg nr. 68 op dit perceel, verandert hier niks aan. Het perceel blijft onbebouwbaar. Er kan dan ook geconcludeerd worden dat het verwijderen van de voetweg nr. 68 geen meerwaarde met zich meebrengt overeenkomstig het decreet gemeentewegen.
Afdeling 5, Sectie C, perceelnr. 4d & 2a:
Conclusie schattingsverslag:
Op basis van de perceelsgrenzen en de bestemmingen opgenomen in PRUP ‘Lembeek-Noord’ kunnen de 2 percelen opgedeeld worden in 3 zones: A, B en C zoals gevisualiseerd op de figuur in de bijlagen horende bij het schattingsverslag.
Zone A is het gedeelte van perceelnummer 4D die opgenomen is in het PRUP als gemengd regionaal bedrijventerrein. Zone B is het gedeelte van perceelnummer 2A die opgenomen is in het PRUP als gemengd regionaal bedrijventerrein. Zone C zijn de overige oppervlaktes van beide percelen die in het PRUP ‘Lembeek-Noord’ als Groen zone opgenomen zijn. Zone C is door de bestemming van het PRUP niet bebouwbaar (bestemming groen). De aanwezigheid of afwezigheid van voetweg nr. 47 verandert hier niks aan zodat geen meerwaarde ontstaat.
De voetweg nr. 47 is gelegen op de perceelsgrens tussen perceelnummer 2a en 4d. Dit betekent dat de voetweg ook op de grens ligt van zone A en zone B. Er wordt vervolgens een inschatting gemaakt van de oppervlaktes van zone A en B. Zone A beschikt over een oppervlakte van ca. 2.000 m² en zone B beschikt over een oppervlakte van ca. 6.000 m². Door de opgelegde voorwaarde van het PRUP dat de minimale perceeloppervlakte 5.000 m² moet bedragen is zone A op zichzelf niet bebouwbaar. Zone B is door deze voorwaarde wel bebouwbaar omdat deze een oppervlakte heeft die groter is dan 5.000 m². Wanneer zone A en B afzonderlijk bestudeerd worden is er dus geen meerwaarde door het al dan niet aanwezig of afwezig zijn van de voetweg nr. 47. Nu worden zone A en zone B samen bestudeerd, in hun totaliteit. Bij de aanwezigheid van voetweg nr. 47 is de oppervlakte die ontstaat door zone A en B samen te brengen te bestempelen als bebouwbaar. Samen voldoen ze aan alle gestelde voorwaarden in het PRUP. De effectieve bebouwing zal enkel kunnen gebeuren op zone B. Bij de afwezigheid van voetweg nr. 47 is de oppervlakte die ontstaat door zone A en B samen te brengen alsook te bestempelen als bebouwbaar. Doordat de oppervlakte van zone A kleiner is dan 5.000 m² is in deze situatie ook enkel zone B in realiteit bebouwbaar. In deze gestelde scenario's is er opnieuw geen meerwaarde door het al dan niet aanwezig of afwezig te zijn van de voetweg nr. 47.
Algemeen kan de conclusie genomen dat er voor de percelen met perceelnummer 2a geen meerwaarde ontstaat overeenkomstig het decreet gemeentewegen door het afschaffen van voetweg nr. 47.
Afdeling 5, Sectie C, perceelnr. 73t:
Conclusie schattingsverslag:
Het onroerend goed is geografisch gelegen ten noorden van de deelgemeente Lembeek. De locatie heeft een regionaal imago. De omgeving wordt gekenmerkt door industrie, residentiële bebouwing, groen en landbouw. Het gebouwenpatrimonium in de omgeving is grotendeels verouderd. Het verkeer is er plaatselijk van aard. De omgeving kent een stijgende prijsevolutie. De bereikbaarheid van de grond wordt als gunstig geapprecieerd. Op 10 min. rijden is de E19 te bereiken. Met het openbaar vervoer wordt de bereikbaarheid als gunstig geapprecieerd. De grond is ca. 5.517 m² groot, beschikt over een straatbreedte van ca. 18 m en is gelegen langs een voldoende uitgeruste weg met verharding, riolering en nutsvoorzieningen. De vorm van de grond is veelhoekig en het terrein is op een gelijkwaardig niveau gelegen t.o.v. de straat. De grond is niet waterziek. Overeenkomstig het Gewestplan is het onroerend goed grotendeels gelegen in gebied voor ambachtelijke bedrijven en kmo's en voor een klein gedeelte in woongebied. De voetweg nr. 47 is gelegen tegen de perceelsgrens van nummer 73t. Het perceel is reeds ontwikkeld en bebouwd.
Gepaard met de locatie van de voetweg zorgt de aanwezigheid of afwezigheid van deze voetweg niet voor een verandering in waarde van het perceel. In beide scenario's zou er op het stukje grond dat de voetweg inneemt niet gebouwd kunnen worden zodat de meerwaarde wordt gewaardeerd op € 0 overeenkomstig het decreet gemeentewegen.De consultant van Q&A gaf ons volgende mee: "Het afschaffen van een voetweg kan beschouwd worden als een verkoop van een stuk grond aan een aanpalende eigenaar. In die zin zou ik de meerwaarde die de stad ontvangt boeken als een desinvestering, dit is een budgettaire ontvangst uit verkoop op AR 2202000 ‘Wegzate’. Omdat de voetweg wellicht niet in de inventaris al zijn opgenomen, zal er dus geen boekwaarde worden uitgeboekt, en zal de ontvangst direct als meerwaarde worden uitgedrukt." Zal worden geboekt op ST-22020000-02000-hiverna0.
De gemeenteraad heeft kennis genomen van het dossier inhoudende de opheffing van twee gemeentewegen zijnde voetweg nr. 47 en het restant van voetweg nr. 68 en stelt het dossier voorlopig vast. Het dossier bevat het ontwerp van grafisch plan tot opheffing van voormelde gemeentewegen ingeschreven als voetweg nr. 47 en voetweg nr. 68 in de atlas der buurtwegen.
De gemeenteraad vraagt aan het college van burgemeester en schepenen om binnen een ordetermijn van 30 dagen na goedkeuring van dit besluit een openbaar onderzoek naar bezwaren op te starten cfr. het huidige decreet houdende de gemeentewegen.