Elk jaar is er nood aan vernieuwing of vervanging van ICT-materiaal en dienen wij hiervoor overheidsopdrachten uit te schrijven. Telkens doet elke gemeente dit voor zich en beperkt zo zijn volume en verliest hierdoor mogelijk hoeveelheidkortingen.
Sinds de nieuwe wet op de overheidsopdrachten is de mogelijkheid tot het creëren van een aankoopcentrale vereenvoudigd en ook duidelijker geworden. Zo komen er steeds meer aankoopcentrales waarbij andere (lokale) besturen kunnen gebruik maken van de procedure gevoerd door één welbepaalde overheidsinstelling.
Voordeel van deze aankoopcentrale is dat elke gemeente die wenst deel te nemen hierop kan intekenen en dan gebruik maken van de gevoerde procedure. De gemeente hoeft deze procedure niet zelf opnieuw te voeren. Bovendien brengt deze werkwijze een schaalvergroting met zich mee waardoor de leveranciers ook grotere kortingen kunnen aanhouden.
Door de intentie aan te geven om van een aankoopcentrale af te nemen, kan men er gebruik van maken zonder de verplichting om ook effectief af te nemen of exclusief vast te zitten aan de gegunde leverancier. Elke gemeente kan steeds andere leveranciers blijven aanspreken via de geijkte overheidsprocedures indien de aangeboden diensten niet zouden voldoen aan de noden.
De provincie Vlaams-Brabant fungeert als aankoopcentrale voor de levering, installatie, systeemintegratie en onderhoud van server, storage en netwerkinfrastructuur.
De opdracht werd gegund aan de firma Simac N.V. (Zone Guldendelle, A. De Coninckstraat 5 te 3070 Kortenberg)
In het verleden hebben we als stad Halle reeds uit gelijksoortige raamcontracten afgenomen.
De dienst ICT stelt voor in te schrijven op deze raamovereenkomst om volgende redenen:
1) scherpe prijs door schaal- en/of volume-effecten,
2) de raamovereenkomst is toegankelijk voor o.a. alle Vlaams-Brabantse lokale besturen,
3) zelf geen gunningsprocedure moeten voeren betekent een besparing aan tijd en geld,
4) indien het aangebodene niet kan voldoen aan de noden van onze organisatie zijn we tot niets verplicht.
Het is een voordeel om verschillende raamcontracten tegen elkaar af te kunnen wegen en zo van de meest voordelige op de markt te kunnen afnemen
Wij stellen dan ook voor om in de mate van het mogelijk gebruik te maken van de aankoopcentrale van de provincie Vlaams-Brabant.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 15 april 2018 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018
Beslissing college van burgemeester en schepenen van 5 februari 2021.
De stad Halle doet een beroep op de aankoopcentrale van de provincie Vlaams-Brabant voor afname van levering, installatie, systeemintegratie en onderhoud van server, storage en netwerkinfrastructuur.