Terug
Gepubliceerd op 26/10/2021

2021_GR_00219 - Gemeentelijke administratieve sancties - Sanctionerend luik in eigen beheer uitvoeren - Goedkeuring

Gemeenteraad
di 14/09/2021 - 20:00 Virtueel
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bertrand Demiddeleer, voorzitter; Marc Snoeck; Peggy Massien; Dieuwertje Poté; Christophe Merckx; Johan Servé; Pieter Busselot; Anne Mattot; Hedwig Van Rossem; Marc Picalausa; Mark Demesmaeker; Wim Demuylder; Marc Sluys; Nelly Lanis; Dirk Van Heymbeeck; Rogier Lindemans; Richard Severijns; Sven Pletincx; Amber Magnus; André Gorgon; Anke Matthys; Arno Pirolo; Benjamin Swalens; Bram Vandenbroecke; Eva Demesmaeker; Jeroen Hofmans; Louis Van Dionant; Marijke Ceunen; Pascal Saenen; Yves Demanet; Valerie Hamelryck; Eunice Yahuma; Jan De Winne, Algemeen directeur

Verontschuldigd

Brigitte Moyson

Secretaris

Jan De Winne, Algemeen directeur

Voorzitter

Bertrand Demiddeleer, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00219 - Gemeentelijke administratieve sancties - Sanctionerend luik in eigen beheer uitvoeren - Goedkeuring

Aanwezig

Bertrand Demiddeleer, Marc Snoeck, Peggy Massien, Dieuwertje Poté, Christophe Merckx, Johan Servé, Pieter Busselot, Anne Mattot, Hedwig Van Rossem, Marc Picalausa, Mark Demesmaeker, Wim Demuylder, Marc Sluys, Nelly Lanis, Dirk Van Heymbeeck, Rogier Lindemans, Richard Severijns, Sven Pletincx, Amber Magnus, André Gorgon, Anke Matthys, Arno Pirolo, Benjamin Swalens, Bram Vandenbroecke, Eva Demesmaeker, Jeroen Hofmans, Louis Van Dionant, Marijke Ceunen, Pascal Saenen, Yves Demanet, Valerie Hamelryck, Eunice Yahuma, Jan De Winne
Stemmen voor 32
Mark Demesmaeker, Wim Demuylder, Dirk Van Heymbeeck, Nelly Lanis, Rogier Lindemans, Peggy Massien, Anne Mattot, Christophe Merckx, Pieter Busselot, Marc Picalausa, Dieuwertje Poté, Hedwig Van Rossem, Johan Servé, Richard Severijns, Marc Sluys, Marc Snoeck, Sven Pletincx, Amber Magnus, André Gorgon, Anke Matthys, Arno Pirolo, Benjamin Swalens, Bram Vandenbroecke, Eva Demesmaeker, Jeroen Hofmans, Louis Van Dionant, Marijke Ceunen, Pascal Saenen, Yves Demanet, Valerie Hamelryck, Eunice Yahuma, Bertrand Demiddeleer
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2021_GR_00219 - Gemeentelijke administratieve sancties - Sanctionerend luik in eigen beheer uitvoeren - Goedkeuring 2021_GR_00219 - Gemeentelijke administratieve sancties - Sanctionerend luik in eigen beheer uitvoeren - Goedkeuring

Motivering

Advies en motivering

Het intern verwerken van de GAS dossiers geeft het stadsbestuur de mogelijkheid om het lokaal veiligheidsbeleid meer in eigen handen te nemen. GAS is immers een beleidsinstrument waarmee de lokale overheid veiligheids- en overlastfenomenen kan aanpakken. De interne sanctionerend ambtenaar heeft meer voeling met het lokaal beleid en kan er zo meer op inspelen, o.a. komt het de afweging tussen preventieve (bemiddeling en gemeenschapsdienst) en repressieve aanpak (geldboete) ten goede. De communicatie met de vaststellende ambtenaren is eenvoudiger als de sanctionerende ambtenaar zich op gemeentelijk niveau bevindt. Zeker in het geval van verweerschriften is het aangewezen dat er een de sanctionerend ambtenaar vlot over voldoende informatie kan beschikken om een goede afweging te kunnen maken. 

Het is dan ook opportuun om een interne sanctionerend ambtenaar aan te stellen. Met het oog op de opstart van deze interne werking, vindt de opleiding sanctionerend ambtenaar plaats in september 2021. De aankoop van het handhavingsplatform staat tegelijk met deze nota op de agenda. 

Zoals in de nota van 6 november 2020 omschreven wordt, is het aantal GAS dossiers in stijgende lijn. Gelet op de focus op meer handhaving, zal de stijgende trend nog aanhouden. Voor de afhandeling van een GAS dossier door een externe sanctionerend ambtenaar wordt een dossierkost aangerekend. Naarmate het volume te verwerken dossiers stijgt, betekent het financieel geen meerwaarde meer om de afhandeling door een externe sanctionerend ambtenaar te laten gebeuren. 

In onderstaande tabellen wordt een berekening weergegeven van de dossierkosten op jaarbasis voor zowel GAS als GAS4 dossiers. Er wordt een overzicht gemaakt voor 2020 en voor de eerste helft van 2021. Dit omwille van de invloed van de covid-19 maatregelen enerzijds en de (grote) impact van de ANPR camera in de Arkenvest anderzijds. Ook is de dossierkost bij IC Haviland verlaagd naar 27 euro per dossier met ingang op 1 januari 2021. Tot slot werd recent een ‘kortingssysteem’ ingevoerd m.b.t. de GAS 4 dossiers. Naargelang het aantal inwoners wordt voor dat bestuur een target (= aantal dossiers op jaarbasis) bepaald door Haviland. Mits dat target behaald wordt, kan aanspraak gemaakt worden op een korting. Voor stad Halle komt het er op neer dat er minimaal 8000 dossiers ingediend moeten worden om aanspraak te maken op de korting van 10%, vanaf de eerste boete van dat jaar. Deze korting wordt verrekend met de afrekening van het eerste kwartaal van het daaropvolgende jaar.

GAS

GAS4

TOTAAL 2020

188 dossiers

2861 dossiers

3049 dossiers

€ 65,- per dossier

= € 12 220,- dossierkost / jaar

€ 30,- per dossier

= € 85 830,- dossierkost / jaar

€ 98 050,- dossierkost / jaar

 

GAS

GAS4

TOTAAL jan - jun 2021

101 dossiers

18 967 dossiers

19 068 dossiers

€ 65,- per dossier

= 6 565,- dossierkost / 6 mnd

€ 27,- per dossier

= € 512 109,- dossierkost / 6 mnd – 10% korting = € 460 899,- 

= € 467 464,- dossierkost / 6 mnd

 

 

Zoals vermeld in bovenstaande tabel, bedragen de dossierkosten voor het jaar 2020 inzake GAS en GAS4 dossiers 98 050,- euro. Met de inzet van de ANPR camera op de Arkenvest stijgt het aantal dossiers bijzonder sterk. Voor de eerste helft van 2021 worden 18 967 GAS4 dossiers verwerkt. De dossierkosten kennen daardoor eveneens een sterke stijging. Rekening houdend met de verlaagde dossierkost en de toepassing van het kortingssysteem, bedragen de dossierkosten voor de eerste helft van 2021 reeds 467 464 euro. 

Naar de toekomst toe, wordt verwacht dat het aantal dossiers (zowel GAS als GAS4) nog zal stijgen:

  • Ondanks het hoge aantal vaststellingen, worden nog steeds veel inbreuken gepleegd op het C3 bord in de Arkenvest; 
  • Bijkomende ANPR camera’s zullen worden voorzien met het oog op de aanpak van sluipverkeer;
  • Uitbreiding van het aantal vaststellend ambtenaren met GAS4 bevoegdheid (momenteel 2 personen aangesteld, twee anderen in afwachting van opleiding);
  • Mogelijkheid tot sanctioneren van lichte snelheidsinbreuken via de GAS procedure;
  • Meer GAS dossiers inzake sluikstort dankzij de een derde sluikstortcamera;
  • Sterke focus op handhaving van overlastfenomenen.

Indien er een sanctionerende ambtenaar wordt aangesteld binnen de organisatie, wordt de dossierkost opgeheven maar worden andere kosten in beschouwing genomen. Het betreft dan o.a. de personeelskost, overheadkosten, handhavingsplatform (back office),…. Gelet op het feit dat er in de eerste helft van 2021 reeds 19 068 dossiers werden behandeld en in de veronderstelling dat het aantal overtredingen in de Arkenvest langzaam daalt, wordt een simulatie gemaakt op basis van 30 000 dossiers:

 

Omschrijving

Raming

Jaarlijkse uitgave

Personeelskost

€ 80 000,-

 

Handhavingsplatform

€ 24 400,-

 

Verwerkingskost

€ 30 000,-

 

Overhead (incl. postverwerking)

€ 230 000,-

TOTAAL

 

€ 364 400,-

 

In onderstaande tabel wordt vergelijking van de uitgaven gemaakt tussen het uitbesteden aan een externe sanctionerend ambtenaar en het verwerken binnen de stad. 


Aantal dossiers (raming)

Externe sanctionerend ambtenaar

Interne sanctionerend ambtenaar

30 000 dossiers 

(29 800 GAS4 + 200 GAS)

€ 737 140,-

€ 364 400,-

 


Daar het niet langer nodig zal zijn om beroep te doen op de externe sanctionerend ambtenaren bij de Provincie noch bij IC Haviland, dienen de respectievelijke overeenkomsten beëindigd te worden. Teneinde de overstap vlot te laten verlopen wordt voorgesteld de overeenkomst met IC Haviland voor de GAS 4 dossiers niet te verlengen. Deze overeenkomst loopt af op 31 december 2021. In zijn mail van 17 augustus geeft directeur Verwee nog een aantal argumenten om de samenwerking met Haviland als sanctionerend ambtenaar verder te zetten - onder meer een korting op de dossierkost. Deze argumentatie weegt echter niet op tegen de voordelen van de aanstelling van een sanctionerend ambtenaar binnen de stad.

De overeenkomst met de Provincie Vlaams-Brabant zou worden beëindigd op 31 januari 2022 gezien het voor de opstart aangewezen is om met de meest eenvoudige procedure te starten. 

Juridische gronden

Gemeenteraadsbesluit van 24 januari 2017 mbt de overeenkomst tussen de stad Halle en de IC Haviland mbt de aanstelling van de sanctionerend ambtenaar in geval van overtredingen betreffende het stilstaan en het parkeren en betreffende verkeersborden C3 en F103

Gemeenteraadsbesluit van 26 november 2019 mbt de verlenging van de overeenkomst sanctionerend ambtenaar in geval van overtredingen betreffende het stilstaan en het parkeren en betreffende verkeersborden C3 en F103

Gemeenteraadsbesluit van 24 juni 2014 mbt de aanwijzing van provinciaal sanctionerende ambtenaren en vaststelling van de vergoeding.

Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;

Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;

Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;

KB van 21 december 2013 tot vaststelling van de kwalificatie- en onafhankelijkheidsvoorwaarden van de ambtenaar belast met de oplegging van de administratieve geldboete en tot inning van de boetes in uitvoering van de wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.

Aanleiding en doel

Inbreuken op de Algemene Politie Verordening (APV) worden bestraft met gemeentelijke administratieve sancties. Concreet betekent dit dat de overtredingen kunnen worden vastgesteld door vaststellend ambtenaren en gemeenschapswacht – vaststellers, mits zij de verplichte opleiding gevolgd hebben. Ook de lokale politie kan dergelijke inbreuken vaststellen.

Deze dossiers worden overgemaakt aan de sanctionerend ambtenaar. Deze onafhankelijke ambtenaar bepaalt welk gevolg er gegeven wordt aan het dossier.

De afhandeling van de GAS dossiers wordt momenteel uitbesteed aan de provinciale sanctionerend ambtenaar inzake overlastdossiers (GAS-dossiers) en aan de IC Haviland betreffende de dossiers stilstaan en parkeren alsook inbreuken op de borden C3 en F103 middels een automatisch werkend toestel (ANPR). Het is evenwel ook mogelijk voor een lokaal bestuur om een interne sanctionerende ambtenaar aan te stellen.

In zitting van het College van Burgemeester en Schepenen van 6 november 2020 werd beslist om de aanstelling van een interne sanctionerend ambtenaar bij de stad Halle voor te bereiden. Met het oog op de opstart op 01 januari 2022 dienen de overeenkomsten met de provincie Vlaams Brabant en IC Haviland te worden beëindigd.

Adviezen

Financiële dienst Gunstig advies

Momenteel is er in het meerjarenplan per jaar slechts 150.000 euro als uitgave en 260.000 euro als ontvangst voorzien. De verhoogde inzet op handhaving maakt dat bij de volgende AMJP deze kredieten dienen danig te worden bijgestuurd. Dit evenwel met een positief effect op de (verplichte) financiële evenwichten van het meerjarenplan.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad gaat akkoord met het in eigen beheer opnemen van het sanctionerende luik inzake de gemeentelijke administratieve sancties.

Artikel 2

De gemeenteraad gaat akkoord met het niet verlengen van de overeenkomst met Haviland waardoor de overeenkomst eindigt op 31 december 2021.

Artikel 3

De gemeenteraad gaat akkoord met het beëindigen van de overeenkomst met de provincie Vlaams-Brabant op 31 januari 2022.