Terug
Gepubliceerd op 26/10/2021

2021_GR_00186 - Retributiereglement voor prestaties van de administratieve en technische diensten - Aanpassing - Goedkeuring

Gemeenteraad
di 14/09/2021 - 20:00 Virtueel
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bertrand Demiddeleer, voorzitter; Marc Snoeck; Peggy Massien; Dieuwertje Poté; Christophe Merckx; Johan Servé; Pieter Busselot; Anne Mattot; Hedwig Van Rossem; Marc Picalausa; Mark Demesmaeker; Wim Demuylder; Marc Sluys; Nelly Lanis; Dirk Van Heymbeeck; Rogier Lindemans; Richard Severijns; Sven Pletincx; Amber Magnus; André Gorgon; Anke Matthys; Arno Pirolo; Benjamin Swalens; Bram Vandenbroecke; Eva Demesmaeker; Jeroen Hofmans; Louis Van Dionant; Marijke Ceunen; Pascal Saenen; Yves Demanet; Valerie Hamelryck; Eunice Yahuma; Jan De Winne, Algemeen directeur

Verontschuldigd

Brigitte Moyson

Secretaris

Jan De Winne, Algemeen directeur

Voorzitter

Bertrand Demiddeleer, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00186 - Retributiereglement voor prestaties van de administratieve en technische diensten - Aanpassing - Goedkeuring

Aanwezig

Bertrand Demiddeleer, Marc Snoeck, Peggy Massien, Dieuwertje Poté, Christophe Merckx, Johan Servé, Pieter Busselot, Anne Mattot, Hedwig Van Rossem, Marc Picalausa, Mark Demesmaeker, Wim Demuylder, Marc Sluys, Nelly Lanis, Dirk Van Heymbeeck, Rogier Lindemans, Richard Severijns, Sven Pletincx, Amber Magnus, André Gorgon, Anke Matthys, Arno Pirolo, Benjamin Swalens, Bram Vandenbroecke, Eva Demesmaeker, Jeroen Hofmans, Louis Van Dionant, Marijke Ceunen, Pascal Saenen, Yves Demanet, Valerie Hamelryck, Eunice Yahuma, Jan De Winne
Stemmen voor 32
Mark Demesmaeker, Wim Demuylder, Dirk Van Heymbeeck, Nelly Lanis, Rogier Lindemans, Peggy Massien, Anne Mattot, Christophe Merckx, Pieter Busselot, Marc Picalausa, Dieuwertje Poté, Hedwig Van Rossem, Johan Servé, Richard Severijns, Marc Sluys, Marc Snoeck, Sven Pletincx, Amber Magnus, André Gorgon, Anke Matthys, Arno Pirolo, Benjamin Swalens, Bram Vandenbroecke, Eva Demesmaeker, Jeroen Hofmans, Louis Van Dionant, Marijke Ceunen, Pascal Saenen, Yves Demanet, Valerie Hamelryck, Eunice Yahuma, Bertrand Demiddeleer
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2021_GR_00186 - Retributiereglement voor prestaties van de administratieve en technische diensten - Aanpassing - Goedkeuring 2021_GR_00186 - Retributiereglement voor prestaties van de administratieve en technische diensten - Aanpassing - Goedkeuring

Motivering

Advies en motivering

Wanneer het stadsbestuur werken uitvoert of laat uitvoeren voor natuurlijke of rechtspersoon, is het billijk dat die natuurlijke of rechtspersoon de kosten terugbetalen. 

Tevens wordt het stadspersoneel ook ingezet bij het uitvoeren van opzoekwerk op verzoek van derden hetwelke voor de stad kosten met zich brengt. Het is gepast de aanvrager te laten bijdragen in de financiering van deze kosten.

Door het uitlichten van retributie op prestaties bij aanpassingen aan het openbaar domein verhoogt de transparantie van het desbetreffende reglement. De retributies op prestaties bij aanpassingen aan het openbaar domein worden in een apart retributiereglement voorzien.

De doorgerekende tarieven voor het weghalen en in bewaring houden van goederen, overeenkomstig de wet van 30.12.1975 betreffende de goederen, buiten particuliere eigendommen gevonden of op de openbare weg geplaatst ten uitvoering van vonnissen tot uitzetting worden vereenvoudigd tot forfaitaire tarieven.

Juridische gronden

Decreet over het lokaal bestuur;

Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, gewijzigd bij decreten van 28 mei 2010 en 17 februari 2012;

Beslissing gemeenteraad van 17 december 2019 - vaststelling retributiereglement voor prestaties van de administratieve en technische diensten;

Beslissing college van burgemeester en schepenen van 16 juli 2021.

Aanleiding en doel

Het retributiereglement voor retributies gevraagd voor prestaties van de administratieve en technische diensten dient vereenvoudigd. Daartoe worden vanaf 1 oktober 2021 enkele vereenvoudigingen doorgevoerd.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Er wordt vanaf 1 oktober 2021 een retributie gevestigd die verschuldigd is voor het opzoeken, het samenstellen en het afleveren van allerhande administratieve stukken en inlichtingen alsook voor het, ambtshalve of op verzoek van de aanvrager, inschakelen van de technische diensten van de stad.

Artikel 2

De retributie wordt vastgesteld als volgt (bedragen in Euro):

1.1 Het samenstellen en het afleveren van allerhande administratieve stukken en inlichtingen
 1.1.1 Voor het houden van een huwelijksplechtigheid op een andere dag dan op vrijdag:

op vrijdag
0,00
op andere dag dan vrijdag
150,00


 1.1.2 Voor administratief opzoekingswerk i.v.m.:

vastgoedinfo
75,00
genealogie (=a+b)


basisbedrag (a)
30,00

per uur opzoekingswerk (b)
30,00
andere info per uur
30,00

         
 1.1.3 Voor het maken van kopieën van bestuursdocumenten:

zwart/wit A4
0,10 / blad
zwart/wit
0,25 / blad
kleur A4
1,00 / blad
kleur A3
2,50 / blad


1.1.4 Voor het afdrukken van plannen: 20,00 / m²
 1.1.5 Voor het afleveren van volgende documenten:          

financiële gegevens (jaarrekening, strategisch meerjarenplan, opvolgrapport,...):
20,00 / bundel
jaarverslag:
20,00


1.1.6 Voor het afleveren van documenten bij hoogdringendheid buiten de normale diensturen, waarvoor een personeelslid wordt opgevorderd: een bijkomend forfaitair bedrag van 50,00 euro.


1.2 Voor prestaties geleverd door de technische diensten van de stad of derden
1.2.1. Voor prestaties bij optredens of andere festiviteiten (forfait in Euro):
                      

plaatsen en opbreken:

ronde kiosk
1.870,00
tribune volledig
1.870,00
tribune halve opstelling
935,00
planken vloer op de grond
285,00
planken vloer op verhoog
560,00


 1.2.2. Voor het weghalen en in bewaring houden van goederen, overeenkomstig de wet van 30.12.1975 betreffende de goederen, buiten particuliere eigendommen gevonden of op de openbare weg geplaatst ten uitvoering van vonnissen tot uitzetting:

1ste bestelwagen

75,00
Per extra bestelwagen
25,00
Speciaal voertuig (zoals vrachtwagen)
150,00
per begonnen perceel 15m² vanaf 50ste dag
5,00


1.2.3. In geval de werken, genoemd onder punt 1.2.2. niet door de stadsdiensten kunnen worden verricht, zal de stad een aannemer of dienstverstrekker vorderen. De aan de stad gefactureerde bedragen zullen worden doorgerekend aan de persoon die de werken heeft gevraagd of die in gebreke is gebleven om de werken zelf te doen.

Artikel 3

De forfaitaire retributies zijn in de regel vooraf betaalbaar. Indien ze gepaard gaan met de afgifte van een document dienen ze onmiddellijk betaald bij afgifte. De retributies, vermeld onder punt 1.2.1, 1.2.2 en 1.2.3 worden gefactureerd en zijn betaalbaar binnen de 30 dagen.

Artikel 4

Bij gebrek aan betaling binnen de gestelde termijn zal hetzij een vordering voor de burgerlijke rechtbank worden ingesteld, hetzij vervolging worden ingesteld door de financieel beheerder van de stad, overeenkomstig artikel 177 van het decreet over het lokaal bestuur.

Artikel 5

De retributie is verschuldigd door diegene die de prestatie aanvraagt of door diegene die in gebreke blijft de werken op eigen kosten uit te voeren.

Artikel 6

Van de retributie voor opzoekingwerk van stedenbouwkundige inlichtingen wordt het Comité van Aankoop van de FOD Financiën vrijgesteld.

Artikel 7

Dit reglement treedt in werking op 1 oktober 2021 en vervangt het reglement van 17 december 2019.