Intradura biedt een intergemeentelijk aanbod om persoonlijke beschermingsmiddelen en verpakkingen aan te bieden en beveelt eenvormige verkoopprijzen aan.
We stellen voor om in te tekenen op dit aanbod en de materialen te verkopen via het recyclagepark.
De aankoop van de materialen kan door de stad bij Intradura gebeuren en tegen de indicatieve prijs van:
Intradura laat weten dat de aankoopprijs variabel is in functie van de door hen bedongen prijs. Dat betekent dat bij elke nieuwe bestelling, de prijs kan afwijken van bovenstaande indicatieve bedragen.
De uniforme verkoopprijs wordt voorgesteld op:
De Raad van Bestuur van Intradura stelt voor om de verkoopprijs uniform te houden, maw. om deze niet variabel te beschouwen en het toekomstige prijsverschil tussen aankoop- en verkoopprijs bij te laten passen door de vennoten, in dit geval de stad Halle.
Volgende artikels worden toegevoegd/aangepast aan het retributiereglement gebruik recyclagepark:
Het college van burgemeester en schepenen besliste op 21 mei 2021 principieel akkoord te gaan met het aanbod van Intradura om doe-het-zelf pakketten voor asbestverwijdering te verkopen.
Om dergelijke verkoop te organiseren moet het retributiereglement “Gebruik recyclagepark” aangepast worden.
De gemeenteraad gaat akkoord met de besproken aanpassing en keurt het retributiereglement goed:
Artikel 1: Er wordt een retributie geheven voor het gebruik van het recyclagepark bij het aanbieden van afvalstoffen gecatalogeerd onder categorie 2 en categorie 3 van dit reglement. Alle particulieren evenals éénmans- en kleinhandelszaken die gebruik maken van het recyclagepark vallen onder dit reglement.
Artikel 2: Enkel huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen worden aanvaard in het recyclagepark. Dit betekent dat enkel afvalstoffen gegenereerd uit een regulier werkend huishouden of afvalstoffen gelijkgesteld daaraan aanvaard worden.
Onder categorie 1 worden de volgende afvalstoffen ingedeeld:
plastic flessen & flacons, metalen verpakkingen en drankkartons (PMD), papier en karton, glazen flessen en bokalen, Klein Gevaarlijk Afval (KGA), herbruikbare goederen, frituurolie en afgewerkte olie, afgedankte elektrische en elektronische apparatuur (AEEA), plastic folies en PVC, piepschuim, afvalbanden, textiel, oude metalen, kurk, plastic dopjes en asbestcementhoudende afvalstoffen.
Onder categorie 2 worden de volgende afvalstoffen ingedeeld:
groenafval, snoeihout, steenpuin, zuivere grond, hout en vlak glas.
Onder categorie 3 wordt de volgende afvalstoffen ingedeeld:
grofvuil
Artikel 3: Het retributiebedrag wordt vastgesteld op basis van massa en de categorie van het afval:
De massa’s worden bepaald door middel van het gebruik van geijkte weegbruggen.
Artikel 4: Alle eenmans- en kleinhandelszaken die hun bedrijf te Halle gevestigd hebben worden onder dezelfde voorwaarden als particulieren toegelaten op het recyclagepark mits ze vooraf overgaan tot de betaling van een jaarlijkse forfaitaire som van € 62. Van deze forfaitaire vergoeding is vrijgesteld, voor wat betreft zijn huishoudelijk afval, de handelaar en zelfstandige die woonachtig is in Halle.
Toegang wordt enkel verleend bij het gebruik van de door de stadsdiensten ter beschikking gestelde toegangskaart.
Andere bedrijven en KMO’s worden niet toegelaten.
Artikel 5: Alle eigenaars van een 2de verblijfplaats in Halle, verenigingen/organisaties/scholen die gevestigd zijn in Halle worden onder dezelfde voorwaarden als particulieren toegelaten op het recyclagepark. Enkel afval gegenereerd uit activiteiten eigen aan de werking binnen Halle mogen worden aangeboden.
Hiertoe dient de belanghebbende een toegangsbadge aan te vragen bij de stadsdiensten. Deze blijft actief tot het einde van het jaar waarin de kaart werd aangevraagd. De aanvrager dient voor het jaar daaropvolgend zelf een verlenging aan te vragen die opnieuw loopt tot het einde van het kalenderjaar waarop de aanvraag betrekking heeft.
Na verkoop van het goed, ontbinding van de vereniging, … en wanneer de voorwaarden vervallen om de toegangskaart te gebruiken dient de aanvrager op eigen initiatief de toegangskaart terug te bezorgen aan de stadsdiensten.
De toegangskaart wordt kosteloos ter beschikking gesteld.
Artikel 6: Familieleden van overleden Hallenaren kunnen een tijdelijke toegangskaart van 3 maanden aanvragen binnen het jaar na het overlijden. De aanvraag gebeurt bij de stadsdiensten. De toegangskaart wordt kosteloos ter beschikking gesteld.
Artikel 7: De bezoeker dient een retributie te betalen voor de aankoop van volgend ter beschikking gesteld asbestverpakkingsmateriaal en persoonlijk beschermingsmateriaal (PBM-kit):
Artikel 8: Het verschuldigde bedrag wordt contant betaald aan de uitbater van het stedelijk recyclagepark tegen de afgifte van een ontvangstbewijs.
Artikel 9: Bij gebrek aan betaling in der minne zal de retributie burgerrechtelijk ingevorderd worden.
Artikel 10: Dit reglement wijzigt en vervangt het retributiereglement gebruik stedelijk recyclagepark van 9 september 2014.
Artikel 11: Onderhavige beslissing wordt aan de toezichthoudende overheid toegezonden.