Terug
Gepubliceerd op 26/05/2021

2021_GR_00101 - Structureel onderhoud 2021 - Definitief ontwerp, bestek, raming en wijze van gunnen - Goedkeuring

Gemeenteraad
di 27/04/2021 - 20:00 Virtueel
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bertrand Demiddeleer, voorzitter; Marc Snoeck, ; Peggy Massien, ; Christophe Merckx, ; Johan Servé, ; Anne Mattot, ; Hedwig Van Rossem, ; Marc Picalausa, ; Mark Demesmaeker, ; Wim Demuylder, ; Marc Sluys, ; Nelly Lanis, ; Dirk Van Heymbeeck, ; Brigitte Moyson, ; Rogier Lindemans, ; Richard Severijns, ; Sven Pletincx, ; Amber Magnus, ; André Gorgon, ; Anke Matthys, ; Arno Pirolo, ; Benjamin Swalens, ; Bram Vandenbroecke, ; Eva Demesmaeker, ; Jeroen Hofmans, ; Louis Van Dionant, ; Marijke Ceunen, ; Pascal Saenen, ; Yves Demanet, ; Valerie Hamelryck, ; Eunice Yahuma, ; Jan De Winne, Algemeen directeur

Verontschuldigd

Dieuwertje Poté, ; Pieter Busselot,

Secretaris

Jan De Winne, Algemeen directeur

Voorzitter

Bertrand Demiddeleer, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00101 - Structureel onderhoud 2021 - Definitief ontwerp, bestek, raming en wijze van gunnen - Goedkeuring
Goedgekeurd

Aanwezig

Bertrand Demiddeleer, Marc Snoeck, Peggy Massien, Christophe Merckx, Johan Servé, Anne Mattot, Hedwig Van Rossem, Marc Picalausa, Mark Demesmaeker, Wim Demuylder, Marc Sluys, Nelly Lanis, Dirk Van Heymbeeck, Brigitte Moyson, Rogier Lindemans, Richard Severijns, Sven Pletincx, Amber Magnus, André Gorgon, Anke Matthys, Arno Pirolo, Benjamin Swalens, Bram Vandenbroecke, Eva Demesmaeker, Jeroen Hofmans, Louis Van Dionant, Marijke Ceunen, Pascal Saenen, Yves Demanet, Valerie Hamelryck, Eunice Yahuma, Jan De Winne
Stemmen voor 29
Mark Demesmaeker, Wim Demuylder, Dirk Van Heymbeeck, Nelly Lanis, Rogier Lindemans, Peggy Massien, Anne Mattot, Christophe Merckx, Brigitte Moyson, Marc Picalausa, Hedwig Van Rossem, Johan Servé, Richard Severijns, Marc Sluys, Marc Snoeck, Sven Pletincx, Amber Magnus, Anke Matthys, Arno Pirolo, Benjamin Swalens, Bram Vandenbroecke, Eva Demesmaeker, Jeroen Hofmans, Louis Van Dionant, Marijke Ceunen, Yves Demanet, Valerie Hamelryck, Eunice Yahuma, Bertrand Demiddeleer
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 2
André Gorgon, Pascal Saenen
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2021_GR_00101 - Structureel onderhoud 2021 - Definitief ontwerp, bestek, raming en wijze van gunnen - Goedkeuring 2021_GR_00101 - Structureel onderhoud 2021 - Definitief ontwerp, bestek, raming en wijze van gunnen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en doel

In de zitting van 17 juli 2020 besliste het college van burgemeester en schepenen om de firma S.Bilt bvba aan te stellen als ontwerper voor het project ‘Structureel onderhoud 2021”. Het betreft de volgende locaties:

● Prinsenbos (vanaf ingang Prinsenbos nr. 59 tot de Bergensesteenweg/N6): vernieuwing volledig openbaar domein;

● Pieter-Pauwel-Rubenslaan: vernieuwen van de voetpaden en goten;

● Breugellaan: vernieuwen van de voetpaden en goten;

● Weerstandsstraat (excl. de brug): vernieuwing toplaag asfalt + goten in klinkers vervangen door gietasfalt + vernieuwen rioolkolken en riooldeksels;

● Lenniksesteenweg (van de Groeningenstraat tot en met Lenniksesteenweg nr. 627): gecombineerd voetpad/fietspad vernieuwen (inclusief oversteken aan kruispunten) in asfalt.

Het voorontwerp werd intussen reeds voorgelegd en goedgekeurd waarna er kon worden overgegaan tot de opmaak van het definitief ontwerp, bestek en raming. Dit is nu afgerond, waardoor we kunnen doorgaan tot het opstarten van de gunningsprocedure.

Advies en motivering

Het bestek en de plannen van het ontwerp zijn terug te vinden in de bijlage. Voor enkele locaties zijn er wel elementen die we wensen te verduidelijken:

● Prinsenbos:

○ Ter hoogte van de Bergensesteenweg (N6) worden de boordstenen en stootbanden niet vernieuwd aangezien deze vallen onder de bevoegdheid van het Agentschap Wegen & Verkeer (AWV).
○ Het aantal boomvakken is het maximaal mogelijk aantal zonder parkeerverlies. Extra bomen zouden de parkeergelegenheid voor de bewoners beperken. Ondergrondse nutsleidingen vormen geen probleem voor de plaatsing van de meeste bomen, maar t.h.v. huisnummer 90 is er een doorsteek van het drinkwater en laagspanning dat mogelijks een conflict kan vormen. Sondering naar de ligging tijdens de werken zal uitsluitsel geven. In het geval van een conflict verplaatsen we deze boom wat het verlies van 1 parkeerplaats zal inhouden. Sinds het voorontwerp hebben we ook het plantvak t.h.v. huisnummer 40 enkele meters naar boven opgeschoven. De oorspronkelijke locatie ging een probleem vormen voor twee parkeergarages. Hierdoor is er wel één parkeerplaats verloren gegaan, maar dit is de enige manier om dit boomvak te behouden. Deze lager in de straat plaatsen zou de wachtrij tot de lichten kleiner maken.                                                                                                                                                          

○ De boomsoort en onderbeplanting werden gekozen door onze groenambtenaren. De boomsoort heeft een formaat passend met de staanplaats, een knappe herfstverkleuring en een beperkte vruchtvorming. De onderbeplanting is een haagmassief met op termijn een beperkt onderhoud.  
○ Aan de verkeerslichten ter hoogte van de Bergensesteenweg is er voor de fietsers een ruimte voorzien zodat ze zich voor de wagens kunnen plaatsen. 

● Weerstandsstraat (excl. de brug):

○ Ter hoogte van de Heerweg zijn twee riooldeksels en ongeveer 165,5 m² asfalt niet mee opgenomen. Deze zone zal namelijk vernieuwd worden als onderdeel van de geplande rioleringswerken van de Heerweg.
○ Ter hoogte van de Gabrielle Petitstraat zouden we de klinkers in de rijbaan herstellen, de aanlopen van deze verhoogde inrichting vernieuwen in prefab elementen en de ‘halve maan’ palissades verwijderen en vervangen door een aantal anti-parkeerpalen met een verhoogde zichtbaarheid.
○ In het begin van de asfalt, net na het Stevens-de-Waelplein zouden we het strookje kasseien verwijderen. In de rijbaan zal dit vervangen worden door een extra stukje asfalt, in het voetpad door betonstraatstenen.
○ Twee inspectieputten juist voor de brug dienen vervangen te worden door een TRS deksel met interne rubbers. Dit type deksels kan 'perfect' gelijk met de rijweg worden geplaatst zodat er geen niveauverschil is tussen deksel en rijweg. Dit vermindert de kans op verzakkingen en geluidshinder.

● Lenniksesteenweg:

○ We behouden de breedte van het huidig fietspad, welke overwegend 2m is. Op enkele locaties betekent dit wel dat de versmallingen door vooruitstekende woningen of private tuinen en inritten behouden worden:

           − T.h.v. huisnummer 585: 1,28m breedte;

           − T.h.v. huisnummer 593: 1,37-1,56m breedte;

           − T.h.v. huisnummer 599-611: 1,70m breedte

● Breugellaan:

○ Aan het kruispunt met de Lenniksesteenweg is een fietsoversteekplaats voorzien. Omdat dit onderdeel uitmaakt van het fietspad is dit mee opgenomen onder deelopdracht Lenniksesteenweg.  

 

Zoals opgenomen in het bestek nr. 20OMM12021001kede heeft het studiebureau de ontwerpen opgesteld met het oog op toegankelijkheid en adviezen van Inter. 

De uitvoeringstermijn van alle werken bedraagt 90 werkdagen.

De aannemer dient geregistreerd te zijn in klasse 5 (of hoger) categorie C1 of E1.

De aannemer zal gegund worden door toepassing van de openbare procedure.

De kosten voor dit project zijn geraamd op € 1.019.004,40 excl. btw of € 1.179.755,14 incl. btw, waarvan € 803.574,90 excl. btw of € 972.325,64  incl. btw ten laste van de stad Halle en € 215.429,50 ten laste van Farys.

Juridische gronden

● Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017. Meer bepaald artikel 56 betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen. En artikel 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

● De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

● Bestuursdecreet van 7 december 2018.

● De wet inzake overheidsopdrachten van 17 juni 2016.

● De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

● Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten.

● Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.

● Het Standaardbestek 250 voor de wegenbouw versie 4.1.

● Beslissing college van burgemeester en schepenen van 9 april 2021.

Adviezen

Financiële dienst Gunstig onder voorwaarden

In de investeringsbudgetten is er 747.817,90 krediet voorzien op actie B3.1.7.

Er zullen extra kredieten moeten voorzien worden bij aanpassing raming of aanpassing meerjarenplan afhankelijk van het gunningsbedrag.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het definitief ontwerp en het bestek voor het project “Structureel Onderhoud 2021” met een geraamd bedrag van € 1.019.004,40 excl. btw of € 1.187.755,14 incl. btw, waarvan € 803.574,90 excl. btw of € 972.325,64 incl. btw ten laste van de stad Halle en € 215.429,50 ten laste van Farys, wordt goedgekeurd.

Artikel 2

Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij toepassing van de openbare procedure.