Er loopt momenteel een projectoproep vanuit de Vlaams Overheid - agentschap wonen Vlaanderen waarbij gemeenten 50% subsidie kunnen verkrijgen voor het kopen/bouwen/renoveren van noodwoningen. Binnen deze projectoproep wordt een noodwoning gedefinieerd als een woning, met inbegrip van kamers, die een tijdelijke woonoplossing biedt als antwoord op een plotse of urgente materiële woonbehoefte. Personen en gezinnen moeten er op zichzelf kunnen wonen. Het verblijf is beperkt in duur en gericht op doorstroming naar een duurzame woonoplossing. Het subsidieproject legt een strikte deadline op: de dossiers kunnen slechts tot en met 15 oktober ingediend worden.
Elke ingediend project zal beoordeeld worden door een beoordelingscomité op volgende punten:
Het project moet minstens 78 punten hebben om in aanmerking te komen.
Momenteel beschikt Halle over 4 doorgangswoningen, waarvan 1 in eigendom van Woonpunt Zennevallei, en 1 noodwoning. De doorgangswoningen hebben als doel om mensen op te vangen die door bepaalde omstandigheden niet terecht kunnen in een sociale woning of een andere vorm van noodopvang en die een tijdelijke woning nodig hebben om hun leven terug op het juiste spoor te krijgen. De noodwoning van Halle wordt gebruikt voor mensen die slachtoffer zijn van een ramp, zoals een woningbrand of bij wateroverlast in de woning.
De doorgangswoningen en noodwoning van de stad/het OCMW Halle vallen binnen de definitie van de projectoproep van Vlaanderen. Gezien de huidige doorgangswoningen te Lembeek niet meer voldoen aan de huidige normen en naar aanleiding van de nood aan bijkomende doorgangswoningen, werd er door het Vast Bureau op 31 juli 2020 goedkeuring verleend om prospectie uit te voeren naar nieuwe woningen (huur/koop) en het huidige aanbod te verhogen met 2 bijkomende doorgangswoningen voor een alleenstaande/koppel.
In kader van deze prospectie vond er een bezichtiging plaats van het gebouw aan de Brusselsesteenweg 19 te Halle dat te koop wordt aangeboden. Dit gebouw is centraal gelegen in Halle en komt daardoor in aanmerking als doorgangswoning(en). Eventuele bewoners beschikken vaak niet over een wagen en hebben zo toch snel toegang hebben tot alle voorzieningen die in de stad aanwezig zijn.
Omdat het gelijkvloers van deze woning momenteel is ingericht als bureelruimte en gezien de specifieke constructie van het pand met tussenverdiepingen, is een renovatie noodzakelijk om het pand te kunnen inrichten als doorgangswoningen. De verkoopprijs van het pand bedraagt 390.000 euro; de renovatie wordt geraamd op 136.490 euro. Indien het OCMW een beroep kan doen op de subsidie dient slechts de helft van het project door het OCMW gefinancierd. Hierdoor zullen de huuropbrengsten voldoende zijn voor de afbetaling van de lening voor deze kosten.
Om het pand in te richten als twee woonentiteiten dient er een bestemmingswijziging aangevraagd te worden. Het is aangewezen om ook een beroep te doen op een architect voor opmaak van de plannen en het indienen van de bouwaanvraag voor het inrichten van het pand tot 2 entiteiten, zoals nu opgenomen binnen de renovatienota.
Volgens de voorwaarden binnen de projectoproep dient het project gerealiseerd te worden binnen de 6 maanden bij aankoop en binnen de 24 maanden bij renovatie van een pand. Deze termijnen beginnen te lopen vanaf het besluit tot goedkeuring van subsidiëring en mogen gecumuleerd worden, wat dus betekent dat de aankoop en renovatie van de Brusselsesteenweg moet gerealiseerd worden binnen de 30 maanden.
Het Vast Bureau ging in zitting van 9 oktober akkoord met de indiening van het subsidiedossier van de Vlaamse Overheid voor de realisatie van bijkomende doorgangswoningen (onder meer) aan de Brusselsesteenweg 19.
Het subsidiedossier dient zoals eerder vermeld ten laatste op 15 oktober ingediend te zijn en dient een ondertekende onderhandse verkoopovereenkomst te bevatten en een nota met een beschrijving van de renovatiekosten en geraamde kosten.
De subsdieaanvraag wordt ingediend voor een bedrag van 265.425 euro; dit is de helft van de door het OCMW voorziene uitgaven:
| aankoopprijs | 390.000 euro |
| renovatie | 136.490 euro |
| notariskosten | 4.360 euro |
| totaal | 530.850 euro |
| subsdieaanvraag | 265.425 euro |
Het digitale aanvraagformulier (in bijlage) is intussen ingediend en bevat volgende verantwoording:
Gezien voor het subsidiedossier een ondertekende onderhandse verkoopsovereenkomst nodig is, werd notaris Vyvey uit Halle gecontacteerd voor de opmaak van deze overeenkomst.
De onderhandse overeenkomst werd intussen gesloten op 14 oktober 2020. Er zijn drie opschortende voorwaarden opgenomen:
- De overeenkomst wordt gesloten onder opschortende voorwaarde van goedkeuring door de OCMW-raad met terugwerkende kracht tot de datum van ondertekening op 14 oktober 2020 door de algemeen directeur Jan De Winne en de voorzitter van de OCMW-raad Bertrand Demiddeleer.
- De overeenkomst wordt gesloten onder opschortende voorwaarde van het verkrijgen van het integrale aangevraagde subsidiebedrag van 265.425 euro.
- De overeenkomst wordt gesloten onder opschortende voorwaarde van het uitblijven van het optreden van de toezichthoudende overheid binnen de voorziene termijn.
De eigendomsoverdracht is voorzien bij de ondertekening van de authentieke akte.
Bij de ondertekening werd er een voorschot betaald van 10% op de verkoopprijs (39.000 euro) op rekening van (onze) notaris Vyvey.
Artikels 78, lid 2, °11 en 84, §1 decreet lokaal bestuur
beslissing van het vast bureau van 9 oktober 2020
beslissing van het vast bureau van 16 oktober 2020
De overeenkomst voor de aankoop door het OCMW van het gebouw aan de Brusselsesteenweg 19 te 1500 Halle voor een bedrag van 390.000 euro wordt goedkeurd met terugwerkende kracht tot de datum van 14 oktober 2020 waarop de overeenkomst ondertekend werd door de algemeen directeur en de voorzitter van de OCMWraad.