De financiële toestand van de stad vergt de invoering van alle rendabele belastingen. Daartoe wordt voor de aanslagjaren 2020 tot en met 2025 een belasting op het afleveren van administratieve stukken geheven.
In zitting van 17 december 2019 keurde de raad het belastingreglement betreffende de aflevering van administratieve stukken goed. Het Agentschap Binnenlands Bestuur van de Vlaamse overheid maakte ons een aanbeveling over tot aanpassing van het reglement (zie bijlage). De wet van 14 maart 1968 (zoals hoger geciteerd) biedt geen wettelijk kader voor een gemeentebelasting of -retributie voor het opstarten van een vreemdelingendossier of op het afleveren van andere bijlagen van het KB van 8 oktober 1981. Bijgevolg kan de gemeente geen vergoeding vragen van €10 voor de aankomstverklaring, bijlage 35, bijlage 19 , bijlage 19 ter, bijlage 15, bijlage 15 bis, bijlage 41 bis, bijlage 49 zoals vastgesteld in artikel 3 van het belastingreglement. De mogelijkheid tot het heffen van een vergoeding voor de afgifte van een immatriculatie-attest wordt nog verder afgestemd met het bevoegde beleidsdomein. Voorlopig kan deze vergoeding dus nog behouden blijven.
In het belastingreglement voor de afgifte van administratieve stukken van 17 december 2019 werd een belasting van 20 euro ingevoerd voor de afgifte van nieuwe PIN/PUK-codes met als doel te vermijden dat er teveel nieuwe codes aangevraagd zouden worden. In sommige gevallen schiet deze belasting echter haar doel voorbij.
Voor een nieuwe Kids-ID (tot 12 jaar) bedraagt de te betalen tarief 7 euro. Het tarief voor nieuwe PIN/PUKcodes is dan 20 euro. Een nieuwe Kids-ID aanvragen is dus goedkoper. In het kader van de strategische doelstelling “Kindvriendelijke stad” voeren we een vrijstelling in voor het aanvragen van nieuwe PIN/PUKcodes voor Kids-ID’s.
Verder voeren we een vrijstelling in voor niet-geactiveerde kaarten, daar is het zeker mogelijk dat de burger de codes niet ontvangen heeft met de post. De belasting wordt behouden voor de geactiveerde kaarten – de burger heeft dan zeker de codes ontvangen en heeft die om een of andere reden niet meer.
Het belastingreglement dient te worden aangepast conform de opmerkingen van Het Agentschap Binnenlands Bestuur van de Vlaamse overheid en in verband met het tarief voor de aankomstverklaringen en het afleveren van codes.
Decreet over het lokaal bestuur, artikel 41 14°
Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, gewijzigd bij decreten van 28 mei 2010 en 17 februari 2012;
Het wetboek van de inkomstenbelastingen 1992 en de diverse uitvoeringsbesluiten.
Ministerieel besluit van 15 maart 2013 tot vaststelling van het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten, de elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar en de kaarten en verblijfsdocumenten, afgeleverd aan vreemde onderdanen
Omzendbrief van 6 november 2019 Tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaart en -documenten vanaf 1 januari 2020.
Gemeenteraadsbeslissing van 17 december 2019
Beslissing college van burgemeester en schepenen van 8 mei 2020.
Voor de aanslagjaren 2020 tot en met 2025 wordt een contante belasting geheven op het afleveren van identiteitskaarten, identiteitsbewijzen, reispassen, verblijfsbewijzen voor vreemdelingen, trouwboekjes, rijbewijzen en nieuwe PIN- en PUK-codes door de Halse stadsdiensten.
De stad betaalt de kosten voor identiteitskaarten, identiteitsbewijzen, reispassen, verblijfsbewijzen voor vreemdelingen, trouwboekjes en rijbewijzen en zal ze doorrekenen aan de belanghebbenden.
De tarieven worden als volgt vastgesteld:
Er geldt een vrijstelling van belasting op de afgifte van een nieuwe PIN- en PUK-code voor Kids-ID’s en voor niet-geactiveerde kaarten.
De belasting is verschuldigd door de personen of instellingen aan wie deze stukken op eigen verzoek of ambtshalve worden uitgereikt.
De belasting wordt ingevorderd op het ogenblik van de afgifte van het belastbaar stuk. Het bewijs van de betaling van de belasting blijkt uit een kasticket, waarop het belastingsbedrag vermeld is. De aan de belasting onderworpen personen of instellingen, die een verzoek tot het bekomen van één of ander stuk indienen, moeten op het ogenblik van hun aanvraag, het bedrag van de belasting in bewaring geven, indien dit document niet onmiddellijk bij de aanvraag kan afgegeven worden.
De belasting op trouwboekjes is te betalen op het ogenblik van de huwelijksaangifte.
Dit reglement treedt in werking op 1 juni 2020.