Het college van burgemeester en schepenen ging op 26 september 2014 principieel akkoord met het voorstel en het vestigen van een erfdienstbaarheid in de lucht ten behoeve van de wieken die over het aanpalende openbaar domein van het Bilkensveld zouden draaien. Op 21 oktober 2014 werd dit dossier voorgelegd aan de gemeenteraad die akkoord ging met het principe van een erfdienstbaarheid.
Op 26 september 2014 besliste het college van burgemeester en schepenen ook principieel om een deel van de doodlopende straat Bilkensveld te desaffecteren uit het openbaar domein en te verkopen aan Colruyt Group. In november 2015 kwam vervolgens het voorstel van Colruyt Group om de weg aan te kopen. Het opmetingsplan en het schattingsverslag werd aan het college van burgemeester en schepenen voorgelegd op 12 augustus 2016. Aan Colruyt Group werd echter gevraagd om vooraf een akkoord te bereiken met alle andere beheerders van de nutsleidingen aanwezig in en op de wegenis.
Colruyt Group deelt recent mee intussen een akkoord te hebben met de beheerders van de nutsleidingen en zal bij een overdracht de stad Halle vrijwaren bij elke uitspraak van derde-beheerders die verband houden met aanwezige nutsleidingen. De verkoop van de straat impliceert weliswaar de opheffing van de gemeenteweg in de zin van het decreet gemeentewegen waarvoor vooraf een opheffingsprocedure dient te worden gevolgd.
Het ontwerp van grafisch plan tot opheffing van de gemeenteweg wordt voorgelegd aan de gemeenteraad voor voorlopige vaststelling.
Bilkensveld is een doodlopende straat in industriegebied die slechts ontsluiting biedt aan een vijftal percelen die allemaal eigendom zijn van Colruyt Group. De straat kent geen doorgaand verkeer en geen gebruik door het brede publiek maar is enkel ten behoeve van werknemers, bezoekers en leveranciers van de Colruyt Group. Dit betreft doorgaans zwaar verkeer van en naar de grote loodsen wat een hogere slijtage van de wegenis tot gevolg heeft en bijgevolg een intensiever onderhoud door de stad Halle vergt. Gelet op het feit dat deze doodlopende straat niet gebruikt wordt voor doorgaand verkeer door het publiek en gelet op het feit dat het niet in het algemeen belang kadert om semi-private wegen in industriegebied te onderhouden met gemeenschapsmiddelen ten behoeve van één bedrijf wordt de opheffing van de gemeenteweg opportuun geacht. Bij de opheffing van de gemeenteweg gaat de vrijgekomen grond conform het decreet gemeentewegen bij voorkeur in volle eigendom over naar de aangelanden, in dit geval de Colruyt Group, dewelke reeds een voorstel tot aankoop heeft geuit.
De wegenis werd aangelegd in 1977 in de 'industriezone Stroppen' gelegen tussen het kanaal naar Charleroi, de (NO) gewestweg Brussel-Bergen (vroegere rijksweg nr. 7) en de vroegere provincieweg nu gewestweg (N299) Halle-Alsemberg, in uitvoering van het BPA 'De Stroppen', intussen niet meer in werking. De straat heeft een totale oppervlakte van 7602m² en wordt gewaardeerd op €720.137,46 ofwel 94,73/m². Colruyt Group verbindt zich tot het betalen van dit bedrag voor de vrijgekomen wegenis. Gelet op het feit dat de start van dit dossier en het principieel akkoord tot verkoop reeds dateert van voor de inwerkingtreding van het decreet gemeentewegen op 1 september 2019 wordt er geen nieuwe schatting aangevraagd die rekening houdt met de aparte waarderingsregels van het decreet gemeentewegen.
Langsheen de straat zijn een hele reeks parkeerplaatsen die hoofdzakelijk worden gebruikt door de werknemers van de Colruyt Group. In het geval van een opheffing van de gemeenteweg en de overdracht van de grond zal in de akte worden gestipuleerd dat de koper en zijn rechtsopvolgers steeds de nodige inspanningen zullen leveren om voldoende parkeerplaatsen te voorzien voor het personeel, cliënteel en bezoekers van de koper en zijn rechtsopvolgers op private gronden teneinde de Alsembergsesteenweg te ontlasten.
Bilkensveld is voorzien van riolering. Met de privatisering van de weg komt er geen droogweerafvoer van particuliere eigendommen in het gedrang. De riolering biedt wel aansluiting voor een klein deel van de afwatering van vier waterslikkers langsheen de Alsembergsesteenweg. Bij een eventuele opheffing en verkoop van de straat wordt de wegenis overgedragen met alle aanwezige aanhorigheden inclusief riolering. Voor de vier waterslikkers langsheen de Alsembergsesteenweg wordt een eeuwigdurende aansluiting op het afwateringssysteem bedongen voor de afvoer van het regenwater langsheen de Alsembergsesteenweg. De aansluiting heeft een minimale diameter van 400mm. De overnemer en latere rechtsverkrijgers verzekeren een behoorlijke afwatering van het regenwater via het verkochte goed. Verkeerssignalisaties zullen door de stad worden weggehaald. Wat betreft de overige nutsleidingen heeft Colruyt Group een akkoord met diens beheerders. De overnemer en zijn rechtsopvolgers zal de stad Halle volledig vrijwaren bij elke aanspraak van derde-beheerders die verband houden met nutsleidingen aanwezig op of in de wegenis.
Verder wordt bij een eventuele opheffing en verkoop een conventioneel voorkooprecht ten gunste van de stad Halle ingelast voor het geval Colruyt Group in de toekomst toch zou overwegen om de grond opnieuw te verkopen.
Het grafisch plan wordt voorgelegd aan de gemeenteraad voor voorlopige vaststelling. Na de voorlopige vaststelling onderwerpt het college van burgemeester en schepenen het plan aan een openbaar onderzoek waarbij het plan gedurende 30 dagen ter inzage wordt gelegd in het stadhuis en wordt gepubliceerd op de gemeentelijke website. Na het openbaar onderzoek en het inwinnen van de decretaal verplichte adviezen wordt het plan voorgelegd aan de gemeenteraad voor definitieve vaststelling waarbij desgevallend rekening wordt gehouden met de bezwaren en opmerkingen uit het openbaar onderzoek.
De kredieten zijn voorzien op ST-22000000-02000-Hiverna-Overige invest-Grond verk.
Het grafisch plan met leidingenplan tot opheffing van de straat Bilkensveld als gemeenteweg wordt voorlopig vastgesteld.